Tijd besparen? Je contentkalender vullen zonder moeite? Onderwerpen waar je doelgroep om zit te springen?
Dat kan allemaal door slim te werken: update oude artikelen!

Een van de makkelijkste manieren om content te maken is om te bloggen. Hoe langer je blogt hoe meer artikelen je krijgt. De bibliotheek wordt steeds groter. Oude waardevolle artikelen schuiven uit het zicht en raken in de “vergetelheid”, zonde, Want daar ligt zoveel potentie.

Vakantie periodes zijn het uitgelezen moment om hiermee aan de slag te gaan. Zodat je met gemak oude artikelen weer als nieuw presenteert later in het jaar, dat scheelt je een hoop werk, tijd en energie.

Belazer je niet de boel met deze aanpak?” Nee, niet als je het op de juiste manier aanpakt.
Hoe je dat doet leer je aan de hand van deze checklist.

 

.

Update oude artikelen in 11 stappen

11 stappen, overzichtelijk en beknopt.
Loop ze door en bekijk wat je met een oud artikel gaat doen.
Sla de checklist vooral op voor het moment dat je eraan toe bent.

 


.


De juiste artikelen een update geven

***

Doel van deze stap: Zie wat je topartikelen zijn en ga daar mee aan de slag: hier is meer vraag naar.
De kern van deze stap: Kies artikelen op basis van statistieken i.p.v. wat jij denkt waar behoefte aan is.

***

  • Ga naar Google Analytics en bekijk wat je Top 20 / 30 artikelen zijn.
    Heb je nog niet zoveel artikelen neem dan de Top 5 / 10.
  • Bekijk hoelang bezoekers op een pagina blijven.
  • Welke artikelen uit de Top zijn voor jou echt nog de moeite waard?
    Klopt dit nog met jouw missie, visie en doelstellingen?
  • Bekijk of het artikel “neutraal” is. Geen actualiteit of verbondenheid met een specifieke actie o.i.d.
  • Hoeveel reacties heeft je artikel gekregen? Via social media maar ook op andere manieren Hoe meer reacties hoe meer het leeft. Heb je weinig reacties gekregen maar weet je dat het bijvoorbeeld nu heel erg speelt, dan is het een goede reden om er mee aan de slag te gaan. Dan was de timing kennelijk nog niet goed.
  • Je hebt nu een selectie van meerdere artikelen (!) die in aanmerking komen voor optimalisatie.
    Voordeel: je contentkalender is weer een stuk gevuld.

 

.


.

 


Aan de slag met de optimalisatie

***

Doel van deze stap: Inhoudelijk je artikel verbeteren met de kennis en de frisse blik die je nu hebt.
Kern van deze stap: Laat de inhoud beter aansluiten bij wie jij nu bent als ondernemer en waar je bedrijf voor staat.

***

  • Je beoordeelt je artikel inhoudelijk op de volgende punten:
    • Is de boodschap nog steeds duidelijk?
    • Is het mogelijk de tekst aan te scherpen (schrappen?).
    • Zijn er waardevolle toevoegingen mogelijk?
    • Is de opmaak nog naar wens (leesbaarheid).
    • Kloppen de afbeeldingen nog bij je verhaal?
  • Laat iemand anders je artikel lezen en vraag waar het beter kan (twee zien meer dan één).
  • Haal de fouten eruit. Inhoudelijk maar ook tekstuele fouten.

 

 


.


Een upgrade geven

***

Doel van deze stap: Geef je artikel meer waarde door iets extra’s aan te bieden.
Kern van deze stap: Je bezoeker waardeert het zeer en de kans op delen is vele malen groter.

***

  • Wat kun je je lezers aanbieden waar ze echt wat aan hebben? Een toegevoegde waarde?
  • Voeg een andere presentatievorm toe om de boodschap op een andere manier te vertellen. Hierdoor bereik je andere mensen binnen je doelgroep.
  • Bedenk hoe je eventueel met deze upgrade je e-maillijst laat groeien.
  • Geef nieuwe aanvullende informatie: een praktijkcasus, een eigen anekdote of een review.
  • Maak het niet te groot en te moeilijk, wel waardevol.

 


.


Je SEO optimaliseren

***

Doel van deze stap: Hoe scherper je kernwoord hoe beter je gevonden wordt door zoekmachines.
Kern van deze stap: Ga mee met de laatste SEO ontwikkelingen en pas je artikel hierop aan,

***

  • Kijk of het huidige zoekwoord nog steeds goed aansluit bij de inhoud van je artikel én waarop je bezoeker zoekt.
    Voorbeeld: niemand zoekt meer op “rouge” wel op “blush”.
  • Een nieuw zoekwoord? Pas dan ook de url aan. Let wel op de 301 redirect.
  • Bekijk in Google Analytics hoe lang de pagina bezocht is en waar men uitstapt. Dit kun je verbeteren en voorkomen.
  • Pas ook de titel aan en verwerk je nieuwe zoekwoord erin.
  • Pas de metadscreption aan. Maak hem aantrekkelijker en verwerk het nieuwe zoekwoord.
  • Verwerk het nieuwe zoekwoord in de tekst van je artikel.
  • Gebruik de Yoast plug-in om er zeker van te zijn dat je alles wat wat in je macht ligt.
    Je kunt niet altijd alles groen krijgen.

 


.


De perfecte titel plaatsen

***

Doel van deze stap: Een goede titel is een magneet.
Kern van deze stap: Leer hoe je de perfecte titel maakt met 5 verschillende titelformules.

***

  • Check je bestaande titel a.d.h.v. deze vragen:
    • Is de titel nuttig?
    • Voelt de lezer een zekere mate van urgentie?
    • Is de informatie waardevol? Het aanbod uniek? De tips onmisbaar?
    • Is de titel specifiek genoeg?
    • Zorgt de titel voor connectie met je lezer?
  • Is je titel aan vervanging toe? Pas deze 5 titelformules toe:
    • Los een probleem op:
      • “Nieuwe klanten zonder acquisitie”
      • “Bloggen is verkopen zonder verkoop”
      • “Afvallen zonder dieet”
    • Hoe pak je iets aan? Hoe doe je iets?
      • Hoe je een telefoonabonnement kiest die je geld bespaart”
      • Hoe je een pakkende titel schrijft die lezers aantrekt”
      • Hoe je met 1 uur sporten een killer body als Heidi Klum krijgt”
    • Stel een confronterende vraag (oorzaak en gevolg):
      • “Gas gaat verdwijnen uit het huishouden. Wat betekent dit voor jou?”
      • “Het continue veranderende algoritme van Facebook, hoe blijf je zichtbaar?”
      • “Kun je maar niet stoppen met snoepen? Je broek wordt elk jaar een maatje groter. Hoe stop je dit?”
    • Toon een gebrek en de bijbehorende oplossing:
      • “De geheime methode om met slechts 5 kliks per dag geld te verdienen op internet”
      • “De 5 grootste fouten bij het maken van een infographic en hoe jij dit kunt voorkomen”
      • “De nummer 1 blunder van alle inbraken en hoe jij deze kunt vermijden”
    • Gebruik  een lijst: 10 Tips om …:
  • Kijk welke titels zelf aanspreken op internet, gebruik deze ter inspiratie.

 


.


Goed beeldmateriaal zorgt voor meer lezers

***

Doel van deze stap: Je hebt niets aan een plaatje – praatje. Zorg voor aansprekend beeldmateriaal.
Kern van deze stap: Maak beeldmateriaal dat aansluit bij jouw doelgroep en niet persé aan jouw smaak.

***

  • Zorg dat de afbeelding past bij je verhaal, dat er een link is tussen wat je ziet en leest.
  • Doe meer dan een plaatje bij een verhaaltje,gebruik andere presentatievormen.
  • Zorg voor een constistent gebruik van je beeldmateriaal, dat werkt versterkend.
  • Wat is de smaak van jouw doelgroep? Pas je daar op aan.
  • Wat is de meest voorkomende situatie waarin jouw lezer zich bevindt als hij een artikel ziet?
  • Wat is het medium waarop jou bezoeker zich bevindt? Dit is te zien in je Google Analytics.
  • Goed beeldmateriaal zorgt voor een betere SEO. Gebruik de alt-tag.
  • Pinterest is een visuele zoekmachine, maak je artikel hiervoor geschikt. Een groot bereik is mogelijk!

 


.


Verbindingen leggen

***

Doel van deze stap: Links zijn goed voor je bezoeker, jou en zoekmachines. Plaats ze zorgvuldig.
Kern van deze stap: Wees bewust van de kracht van links, wees niet bang voor externe links.

***

  •  Kijk naar de interne links in je artikel:
    • Maak aanvullende, relevante interne links in de lopende tekst.
    • Maak eventueel een opsommingslijstje onder aan het artikel in de tekst zelf.
    • Installeer een plug-in die dit automatisch voor jou doet.
  • Kijk naar de externe links:
    • Komt de inhoud nog steeds overeen met je artikel?
    • Is de externe link veroudert?
    • Doen de links het nog steeds? Gebruik anders een plug-in om ze automatisch op te sporen en te verhelpen.
  • Kijk of je artikel ondertussen geen cornerstone artikel (goudklompje wordt het ook wel genoemd) is geworden: tussen de 1500 en 2000 woorden met diverse links naar relevante artikelen.

 


.


De perfecte call to action toevoegen

***

Doel van deze stap: Een goede call to action doet echt wat, geeft resultaat.
Kern van deze stap: De ene call to action is de andere niet. Zet ze op de juiste manier in.

***

  • Past de huidige call to action nog steeds bij je doel, visie en strategie?
  • Maak verschil tussen grote (macro) en kleine (micro) call to actions.
  • Is de tekst in de call to action aansprekend, direct en persoonlijk genoeg?
  • Als je een button gebruikt voor je call to action, is deze dan opvallend genoeg?
  • Is het verwachtingspatroon van je call to action vooraf duidelijk?
  • Staan de call to actions op de juiste plek op de pagina?
  • Test.

 


.


De juiste categorie en tags toekennen

***

Doel van deze stap: Maak het overzichtelijk voor je bezoeker, jezelf en voor zoekmachines.
Kern van deze stap: Zet categorieën en tags op de juiste manier in zodat het een goed resultaat geeft na klikken.

***

  • Zijn je categorieën duidelijk genoeg?
  • Gebruik er tussen de 5 en 7,  is overzichtelijk.
  • Valt je artikel nog steeds onder de juiste categorie?
  • Zijn je tags nog behapbaar? Schrap waar nodig of voeg samen.
  • Maak een lijstje met veel gebruikte tags en dwing jezelf om alleen deze te gebruiken.
  • Kijk eens naar het resultaat als je een categorie aanklikt, ben je blij met het resultaat (artikelen die getoond worden)? Zo nee pas ze dan aan. Let wel op de 301 redirect en de 404 foutmelding (de betaalde Yoast plug-in  lost dit automatisch voor je op).
  • Kijk wat het resultaat is als je op een tag klikt,  blij met het resultaat?

 


.


Succes meetbaar maken

***

Doel van deze stap: Maak artikelen die bijdragen aan een doel die je jezelf hebt gesteld.  Stop geen energie in artikelen die er niet toe bijdragen.
Kern van deze stap: Maak blog artikelen met focus, meet wat je doet en vier je succes.

***

  • Geef een definitie aan het woord “succes” voor jou. Dit is het doel dat je met je blog, én je blog artikelen, wilt bereiken.
  • Geef een datum aan je einddoel.
  • Knip het op in kleine behapbare stukjes.
  • Zorg dat je elke twee weken je resultaten bekijkt (Google Analytics) om te zien of je op de juiste weg zit:
    • Welke artikelen worden het beste gelezen?
    • Hoe lang blijven mensen op je pagina / website?
    • Hoeveel pagina’s bekijken ze?
    • Via welke social media kanalen komen ze binnen?
    • Zit er een stijgende lijn in?
  • Pas je werkzaamheden aan als dit niet het geval is. Dit kan iets kleins en eenvoudigs zijn! Geef het tijd en verwacht niet te snel resultaat, wees realistisch.
  • Leg je resultaten vast op een manier die voor jou werkt.
  • Vier elk klein succesje!

 


.


Je promotie strategie, gewoon weer opnieuw

***

Doel van deze stap: Wees niet bang om een ouder artikel opnieuw te publiceren.
Kern van deze stap: Gebruik je blog promotie strategie zoals je ook doet voor nieuwe artikelen.

***

  • Geef een nieuwe publicatie datum aan je artikel.
  • Promoot je artikel alsof hij nieuw is:
    • Bij je warme contacten: nieuwsbrief.
    • Op social media: maak verschillende posts per kanaal en plan ze in.
    • Via andere bronnen die je gebruikt.

 


.

Extra Tip:
Update oude artikelen: het perfecte tijdstip

Misschien ben je een beetje overweldigd door alles wat je “kunt” doen. Want je moet niets.
Kijk wat je wilt doen om een bestaand artikel nog beter te maken voor jouw bezoeker. Dat is het allerbelangrijkste.

December is vaak een mooie maand om terug te kijken (ook de maanden januari of juni zijn heel geschikt). Maak van die gelegenheid gebruik om de Top 10 bovenwater te halen.
Kijk in Google Analytics maar vraag het ook aan je bezoekers. Geef ze bijvoorbeeld een lijstje met oude artikelen waarvan jij denkt dat ze dit heel waardevol vinden. Laat ze een stem uitbrengen op hun favoriete artikel. Of vraag ze in volgorde van belangrijkheid te zetten.
Ben benieuwd of dit overeenkomt met jouw verwachtingspatroon!

N.a.v. de uitkomst maak je een keuze: deze artikelen ga je optimaliseren. Je contentkalender is dan gelijk al een stukje gevuld. Makkelijk toch?

 

.

“Hoe zorg ik dat het bij mij en mijn bedrijf past?”

Wil je wel aan de slag maar is er eerst nog iets anders nodig?
Een analyse op hetgeen je nu doet?
Een strategie?
Of wil je ander soort online content maken omdat wat je nu doet niet meer past?
Bekijk mijn aanbod en neem anders gerust contact op.

.

.

 

 

Pin It on Pinterest

Share This