Owned, Earned Paid Shared media: zet met eigen content de radar in werking

Marketingtermen zoals Owned Earned Paid Shared Media: vaktaal. In dit artikel leg ik op een eenvoudige manier uit wat ze betekenen en vooral welke waarde ze voor jou hebben. Als je dit weet kun je ermee spelen en vooral de content die je maakt op de juiste manier inzetten. Het gaat er tenslotte om dat je jouw doelgroep weet te bereiken.

De infographic hieronder geeft de kern weer, klik op de afbeelding voor een uitvergroting.
Onder de infographic ga ik dieper in op de betekenis en waarde per term.

 

Owned Earned Paid Shared Media | yolandaburger.nl | ContentConsultant

Klik op de afbeelding voor een uitvergroting in een nieuw venster.

.

.

Owned, Earned, Paid en Shared Media: de manier om je content onder de aandacht te brengen bij je doelgroep

De volgorde vind ik zelf belangrijk: je maakt eerst iets zelf, daar reageert je doelgroep op. Als dit succesvol is dan kun je het extra onder de aandacht brengen bij meer mensen uit je doelgroep m.b.v. advertenties.

Shared media kan altijd en is een contentvorm die niet helemaal bij deze 3 thuishoort maar ik niet wilde laten ontbreken. Juist omdat je met deze vorm zulke leuke eigen content kunt maken, waar je weer een hoop aandacht van krijgt (earned media) en dan … je snapt mijn punt denk ik wel.

.

Owned media is content die je zelf maakt en verspreidt

Denk bijvoorbeeld aan blogartikelen die je maakt op je eigen website. Maar ook social media berichten op je eigen pagina’s. Het platform zelf is niet van jou maar de content die je maakt wel (alle discussies van Facebook maar even buiten beschouwing gelaten).
Denk verder nog aan het versturen van een nieuwsbrief, mail, e.d.

Al je eigen content breng je onder de aandacht bij je warme doelgroep: de mensen die jou al kennen en die je laat weten dat er nieuw content is. Verse, nieuwe content zorgt er trouwens ook voor dat zoekmachines je opmerken. Die houden van websites waar regelmatig iets nieuws op geplaatst wordt.

 

.

Earned media is de de aandacht komen zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen

Dat is natuurlijk het aller fijnste dat er is, als mensen jouw content gaan delen en/of er waardevolle reacties over geven. Dat is echter nog maar één aspect. Want n.a.v. jouw content kun je bijvoorbeeld uitgenodigd worden als gast spreker op een event, een gastblog aanleveren (op regelmatige basis) op een relevant online platform, een interview houden in een podcast, e.d. On- en offline lopen door elkaar heen. het een kan leiden tot het ander.

Samenwerkingen aangaan waardoor beide partijen bij elkaars netwerk onder de aandacht komen is ook een aspect, denk aan gastbloggen. Maar ook het geven van een gezamenlijk webinar of event.

 

 


.

Tip

[ Vaktaal, marketingtermen, moeilijke begrippen: daar heb ik een hekel aan. Waarom moeilijk doen als het ook eenvoudiger kan? De website Ensie is een handig hulpmiddel voor alles waar je uitleg over wilt. Opgezet als enclopedisch platform. ]


.

.

Paid media: je betaalt om onder de aandacht te komen

Je hebt waardevolle content gemaakt die het goed doet onder je warme netwerk. Om het bereik te vergroten plaats je een advertentie op een specifiek kanaal. Hiermee begroot je je bereik onder je doelgroep. Een goede strategie die veel op Facebook, Instagram en Linkedin toegepast wordt.

Ook een advertorial in een magazine of online platform behoort tot de mogelijkheden. En wat dacht je van influencers? Je product, dienst of service onder de aandacht brengen op een meer “natuurlijke” manier door een persoon die door een grote groep mensen gevolgd wordt: jouw doelgroep.

 

.

Shared media: content van andere gebruiken tussen je eigen content

Een vorm van content maken waar ik zelf fan van ben. Je gebruikt content van anderen om je eigen verhaal te vertellen, ze versterken het. Denk hierbij aan het embedden van content van diverse platforms. Dit kun je al dan niet in samenwerking doen.

Content delen van anderen is makkelijk. Belangrijk is wel dat het aansluit bij jouw missie, visie en kwaliteit. Anders sla je de plank mis en brengt het meer verwarring en schade toe.

 

.

Gratis content, een addertje onder het gras …

Waarschijnlijk denk je dat owned, earned en shared media gratis is, Daar vergis je je echter in.
Want de tijd en energie die je er in stopt heeft ook zijn waarde. Die tijd kun je niet meer in andere zaken stoppen. Daarmee betaal je dus ook een rekening. Daarnaast kost het ook tijd om eigen content te verspreiden, om je kanalen te onderhouden, om in contact te blijven met je doelgroep, e.d.

… maar aan de andere kant

Groeit je kennis, expertise, zichtbaarheid ook. Met eigen content bouw je iets op waar je jarenlang plezier aan hebt, mits je het van tijd tot tijd wel onderhoudt. Met eigen content heb je veel mogelijkheden in handen om jouw doelgroep te bedienen. Meer dan alleen maar een eenvoudig artikel of een post op een van de kanalen. Daar zit uiteindelijk een ongelofelijke tijdwinst, resultaat en commitment met je doelgroep in. Wat je nooit bereikt met alleen paid media.

.

 

Start met het maken van eigen content die waardevol is voor jouw doelgroep en zet de radar in werking.
Wil je beginnen maar weet je niet waar en hoe?
Bekijk dan deze 3 stappen.

 

.

.

Pin It on Pinterest

Share This